2011. január 19., szerda

Ki a legkreatívabb?

Ismét itt az idő, hogy leadjuk szavazatainkat a talán legnagyobb nemzetközi jelentésverseny, a CRRA2011 kategóriáiban. gondoltam, beszámolok arról, nekem melyik jelentésekre esett a voksom, hátha motivállak a szavazásban.



Aki minden kategóriában szavaz, az komoly díjakat is nyerhet! De nem ám csak bejelölni ad hoc minden kategóriában egy jelentést! Az nem lenne túl CSR-es :-). A szavazáshoz regisztrálni kell (ingyenes), de azok kedvéért, akik nem akarnak regisztrálni a jelentések linkjei az eredeti forrásra mutatnak. A CRRA oldalon összegyűjtve is megtalálod a jelentéseket.

Az első kategória, aminek nekivágok a "Creativity in communications". Nem véletlenül, mert az egyik legnehezebb feladat elérni, hogy a jelentést valaki tényleg elolvassa, ha nem is elejéről a végéig, de legalább azokat a részeket, amiket fontosnak tartunk. Ehhez jó nagy adag kreativitás kell, és mindig örömmel keresem az új ötleteket!


28 jelentés indult ebben a kategóriában, lássuk mennyire kreatívak. Mivel rengeteg van, nem számolok be mindről részletesen, csak azokról, amik valami miatt megragadtak.

Érthetetlen
Azaz nem értem, hogy ezeket a jelentéseket egyáltalán miért nevezték ebbe a kategóriába, semmi kreatív nincs bennük, sőt, volt akitől ennél többet vártam. US Post, Lloyds, BAT, Aegis ( ami megragadt az a víziójuk: Happy Employees, Happy Costumers, Happy Shareholders, Happy World. És gondolom még a világbéke :-)), Coca-cola, Export Development.

Jó jelentések, de semmi extra
Ezek a jelentések nagyon jó kis jelentések, legalábbis ami a dizájnjukat illeti, de mégsem volt bennük semmi olyan mai miatt mérlegelném, hogy a "Kreativitás" kategória dobogójára állítsam őket. Banco Espirito (jó fotók vannak benne), Transport Montreal (néhány jó áttekintő táblázat, egyszerű ikonok), Syncrude Canada (jó fotók és illusztrációk), Sanofi Aventis (letisztult és áttekinthető), RTL Group (jó beosztás, nagy fotók hírességekről, kiemelések), Occidental (szép fotók, jó oldalkiosztás, áttekinthető, jó a html változat is), Kinross (a pdf átlagos, de a honlapjukon van egy videó amiben a működési területük helyi közösségei mondják el véleményüket a cégről), Grundfos AS (lapozós flash susogó hang nélkül, viszont egyben vagy oldalanként letölthető pdf-ben, nagyon tetszik a kétoldalas fotó, ahol a víztükörben a toronyházak szivattyúként tükröződnek, GE on-line és pdf verzió (a tartalom nagyon erős, de ennél kreatívabb is volt már...), Shell (a pdf és az on-line verzió sem túl kreatív, bár minden eszköz ami egy jó on-line eszközhöz kell, megvan; tetszik viszont az  "energy scenarios" ami interaktívan megnézhető, de le is tölthető), National Commercial Bank (szép fotók, igényesek, néhol művésziek, jó helyen elhelyezett csadoros női munkavállalókkal, de lehet hogy csak rosszindulatú vagyok, a nők aránya 7,59%-ra emelkedett 2009-ben)




Centrica plc (energiaszolgáltató)
Jelentésük on-line, a társaság honlapján belül a "Responsibility" fül alatt érhető el. A nyitóoldalon kapásból az interaktív térképen akad meg a szemem, ezeket szeretem, mert sok bennük a lehetőség, hogy amúgy bonyolult gyártási folyamatokat áttekinthetővé, érthetővé tegyenek.A térképen a teljes folyamat elemei szerint fedezhetjük fel, hogy hol mi történik, melyik részfolyamatnál milyen kockázatok merülnek fel, és egy link segítségével el is juthatunk annak a kockázatnak a kezelését leíró bővebb anyaghoz. Szupi! Másik kedvencem on-line jelentések esetén a "grafikongyártó". Ebből is akad itt Data center néven. Téma alapján választhatunk mérőszámot, földrajzi régiónként akár, és más adatokkal össze is hasonlíthatjuk. Ami jó lenne, ha innen is lenne link az adott témához, hogy pl. megnézhessem, mi az oka, hogy 2008-ban sokkal kevesebb volt az önkéntességre fordított munkaórák száma UK-ben, és engem zavar, ha a tengelyek nem 0-nál metszik egymást. Persze az adatok letölthetőek és kinyomtathatóak. Jó még a Stakeholder Matrix, az egy helyre gyűjtött esettanulmányok, bárhol készíthetek jegyzetet amit aztán kinyomtathatok és megjelölhetem a kinyomtatni szánt oldalakat. A pdf-ként letölthető GRI indexben nekem sajna nem működtek a linkek.

Hewlett Packard (IT)
On-line jelentés és letölthető pdf. Honlapjukról nem könnyű egyből megtalálni, de Global Citizenship alatt van. Nem elsőre (persze neked már könnyű lesz), de észrevettem egy "csúszkát", amivel vízszintesen lehet nézegetni a felajánlott témákat. A csúszka alatt is felvetik a fő témákat, itt legelőször a "Take Action" fül ragadott meg, ahol pl. saját gépünk CO2 kibocsátását számíthatjuk ki. A felhasznált adatok nem egész frissek, de vannak, és tájékoztató számításhoz szerintem remekül megfelelnek. Szintén itt van egy egyszerű segítség ahhoz, hogyan készítsünk fenntarthatósági jelentést, pdf-ben letölthető egyszerű kis útmutató, persze tele HP vonatkozással és termékekkel, de még így is jó kezdeményezés. Megragadt még a fenntartható IT megoldásokat bemutató pdf, minden témánál van egy külsős "perspective" (ezeket össze is gyűjtötték egy helyre). Úgy érzem, még órákat el tudnék itt tölteni, igazi "explore" feladat, nehéz elszakadni, azaz kreatívan ott tart az oldalon.

Aveda (szépségipar)
Lapozós flash, ezeket nem annyira szeretem, főleg, ha egy normál pdf-hez képest semmi extra nincs benne, csak a susogó hang lapozáskor... Gyönyörű fotók vannak benne, és a címlapon a tükörben írt "THINK" felirat azért rávett arra, hogy belenézzek. Most csak a kreativitást nézem, így az iparági reklámokból már ismert fotótípusokon túl sok érdekeset nem találtam ezen a téren.



Arcelor Mittal (fémfeldolgozás)
Pdf formátum. Már a legutóbbi jelentésüket is használtam példaként képzéseinken, de nem nagyon újult meg ahhoz képest a dizájn. Jellemzően fekete-fehér nagy fotók (és szeretem ezt a stílust), néhány helyen kézírásos felirat a képeken. Ami már tavaly is jó volt a stakeholder map (8. oldal) és a hozzáadott gazdasági érték (31.oldal) bemutatása, és a 42-43. oldalon a KPI-ok összefoglalása. A jelentés kérdés-válasz szerkezetre épül, ez akár lehetne kreatív, de most nekem nem annyira jön be.



Banco Bradesco (bank)
Pdf formátum. A dizájn és a jelentés kommunikációja nem túl kreatív. Van egy érdekes összefoglaló oldal ami lebontja célokig a stratégiai célkitűzéseket (7. oldal), illetve megakad az ember szeme az érintetteket bemutató ábrán is, először egyűrbéli repülőtér képe ugrott be, mindenesetre van annyira kreatív, hogy közelebbről is meg kell nézni (27. oldal). Egy ábrában szereplenek az érintettek és a velük folytatott kommunikáció módjai. Ennyi.



Cascades (papíripar)
Pdf formátum. Végre valami izgi! Green by nature! írják már az első pár oldalon, és nem engedik, hogy elfelejtsük, hiszen minden zöld, a szöveg és a régi idők egész falas posztereit idéző pixeles képek is. Ha jól értem, nyomtatva is megjelent, 100%-ban újrahasznosított, általuk gyártott papírból, ráadásul biogáz energiafelhasználással, növényi alapú tintával stb. Egy valamit nem értek, hogy miért kell 109 dupla oldalra széthúzni, ráadásul úgy, hogy az oldalak fele csak simán csíkos mint egy másodikos füzete... A jegyzeteknek? De a dizájn kreatív, a grafikonok facsemeték vagy fotók vagy épp ami illik, és az egész továbbra is zöld.  Eszembe jutott életem első érintetti panelje még 1999-ből (vagy 2000?), amikor a kb. 4 jelentő céget, civileket, környezetvédelmi felügyelőséget és önkormányzatokat összehoztak a Közgázon, és az egyik civl azzal borított ki, hogy ezt 10 gépelt oldalban is el lehetett volna mondani, minek ide 40 oldal színes jelentés, inkább gondolkodjunk el a létjogosultságunkon (akkor BERt-es színekben ültem, mellettem Dreher és nagyon reméltük, hogy egy meleg nyári napon megszomjazik az illető, és hideg sörre vágyik). Na jó, az egyensúlyt kell megtalálni, de 200 oldal azért így túlzás.


Corporate Express (kiskereskedelem)
Letölthető pdf. Tartalmilag erős, már korábban is olvasgattam jelentéseiket, de kreativitásban nem találom kiemelkedőnek. Talán leginkább a cím fogott meg "belief in a better way", nem "believe". Nem tudom lefordítani, remélem érthető így is, mindenesetre ez elgondolkodtatott, és az már jó!





Fuji Xerox Ausztrália (gyártás-kereskedelem)
Letölthető pdf és on-line. A borító megkapó, az 50. évfordulót ünneplő jelentés tiszteleg az első másológép előtt. A részleteket is megosztják velünk, hogy biztosan tudjuk miről van szó. Az izgalom a hátsó borítón vár, mintegy kontrasztként, ahol egy webkamera segítségével virtuális 3D-ben láthatjuk a legújabb másolót. Sajna nekem nem sikerült, de van egy videó, ami megmutatja mit is élhetnénk át :-). A pdf-ben sok jó áttekintő ábra és táblázat van, de az igazán jó az on-line verzió. A nyitóoldalon egy videó (kb 8 perc) foglalja össze, hogyan is látják ők a szerepüket. Választhatunk is a videó közepén, hogy mint ügyfél mi nekünk a legfontosabb, az energia, az újrahasznosítás vagy a papír, és ennek megfelelően haladunk tovább. Tetszik! A videó alatt a fókusztémák, az ikonok kicsit mozdulnak ha rájuk megy az egér. Épp csak egy kicsit. Ez is tetszik. Nincs egy helyen túl sok szöveg, de mehetünk mélyebbre ha akarunk. A táblázatok kicsit nehezen olvashatók, de klikkre megnőnek.

Kraft Foods (FMCG)
Letölthető pdf és on-line flash verzió. A pdf elsőre semmi különös, de aztán észrevettem, hogy az oldalak tetején ott vannak a fókusztémák, amikre kattintva az adott fejezethez ugorhatok. Ez egy kicsit olyan mitha a kezembe lévő jelentésben lapozgathatnék. Ennél azért sokkal izgibb a flash verzió. Háttérnek madárcsicsergés, képes menü amiből választhatunk és kevés szöveggel, jó ábrákkal elmondja nekünk a cég, neki mi fontos mit tesz és miylen eredményeket ért el. Nem teljes, sok adatra lennék még kíváncsi, de itt most nemezt kell néznem, hanem a kreativitást. Nagyon tetszik! Egyszerű, kevés de jól emészthető info.
 

Network Rail (logisztika)
A letölthető pdf is nagyon jó, figyelemfelkeltő grafikákkal, amik visszaköszönnek (vagy fordítva) a honlapjukon is. A honlapon a grafika interaktív, témánként változik és minden képen további témákra kattinthatunk bővebb információért. Ez nagyon jó!



Virgin Group (mindenféle :-) )
Letölthető pdf és lapozós flash.  Első jelentésük és nekem nagyon tetszik! Esküszöm, hogy nagyjából abc-ben néztem a jelentéseket, és ezért maradt utoljára, de nálam ez a nyerő! Nagyon komoly versenyben a Network Raillel. Ez a jelentés figyelemfelkeltő, formabontó, nézegetnivaló és nem képmutató.





Összefoglalva
I. Virgin Group
II. Network Rail
III. Fuji Xerox, Centrica és HP

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése